ព័ត៌មាន
សន្និសីទ​លើក​ទី​២៤​ ថ្នាក់​ទេសាភិបាល​ ធនាគារកណ្តាល​នៃ​ប្រទេស​និយាយ​ភាសា​បារាំង​ (​ហ្វ្រ​ង់​កូ​ហ្វូ​ន​)​ នៅ​ទីក្រុង​ម៉ុង​ត្រឺ​ ប្រទេស​ស្វី​ស​
២៥ ឧសភា ២០១៧

កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​២៥-២៦​ ខែឧសភា​ ឆ្នាំ​២០១៧​ ឯកឧត្តម​ ស៊ុំ​ ស​ន្និ​សិទ្ធ​ ទេសាភិបាល​រង​ ធនាគារជាតិ​នៃ​កម្ពុជា​ បាន​ដឹកនាំ​គណៈប្រតិភូ​ ទៅ​ចូលរួម​សន្និសីទ​លើក​ទី​២៤​ ថ្នាក់​ទេសាភិបាល​ ធនាគារកណ្តាល​នៃ​ប្រទេស​និយាយ​ភាសា​បារាំង​ (​ហ្វ្រ​ង់​កូ​ហ្វូ​ន​)​ នៅ​ទីក្រុង​ម៉ុង​ត្រឺ​ ប្រទេស​ស្វី​ស​។​ សន្និសីទ​នេះ​ មានការ​ចូលរួម​ពី​សំណាក់​ទេសាភិបាល​ និង​ប្រតិភូ​មក​ពី​ធនាគារកណ្តាល​ចំនួន​៣០​ តំណាង​ ៤២​ ប្រទេស​ នៅ​ក្នុង​ទ្វីបអឺរ៉ុប​ អា​មេ​រិ​ក​ អាហ្វ្រិក​ និង​អាស៊ី​ ដែល​ប្រើប្រាស់​ភាសា​បារាំង​។​ សន្និសីទ​នេះ​ ត្រូវ​បាន​រៀបចំ​ឡើង​ប្រចាំឆ្នាំ​ ដោយ​ធនាគារកណ្តាល​នៃ​ប្រទេស​ហ្វ្រ​ង់​កូ​ហ្វូ​ន​ ដោយ​ប្តូរ​វេន​ធ្វើ​ជា​ម្ចាស់ផ្ទះ​ ហើយ​កម្ពុជា​ធ្លាប់​បាន​ធ្វើ​ជា​ម្ចាស់ផ្ទះ​សន្និសីទ​នេះ​ចំនួន​ពីរ​ដង​ គឺ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៦​ និង​ឆ្នាំ​២០១១​។​ ប្រធានបទ​នៃ​សន្និសីទ​នា​ឆ្នាំ​២០១៧​ នេះ​ បាន​ផ្តោត​ទៅ​លើ​ បច្ចេកវិទ្យា​៖​ ឱកាស​និង​បញ្ហា​ប្រឈម​សម្រាប់​ធនាគារកណ្តាល​។​ នៅ​ក្នុង​សន្និសីទ​នេះ​ ឯកឧត្តម​ ទេសាភិបាល​រង​ត្រូវ​បាន​អញ្ជើញ​ឱ្យធ្វើ​បទ​បង្ហាញ​ស្តី​ពី​ សុវត្ថិភាព​បច្ចេកវិទ្យា​ (Cybersecurity)៖​ ឥទ្ធិពល​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា​លើ​ការ​គ្រប់គ្រង​ និង​ទំនាក់ទំនង​របស់​ធនាគារកណ្តាល​។​ 

​អង្គប្រជុំ​បាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​ជឿនលឿន​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា​ និង​ការ​ប្រើប្រាស់​បច្ចេកវិទ្យា​នៅ​ក្នុង​វិស័យ​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ដែល​ត្រូវ​បានឱ្យ​ឈ្មោះ​ថា​ បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ (FinTech)​។​ សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ផ្អែក​លើ​បច្ចេកវិទ្យា​នេះ​ ត្រូវ​បាន​ផ្តល់​ដោយ​ក្រុមហ៊ុន​ FinTech​ និង​គ្រឹះស្ថាន​ធនាគារ​និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ដែល​បាន​ចាប់ផ្តើម​កើន​ឡើងជា​លំដាប់​ តាម​រយៈ​សេវា​ E-banking,​ Internet​ Banking,​ Mobile​ banking​ និង​ Mobile​ Money​ ដែល​បាន​ផ្តល់​សេវា​ទូទាត់​ ផ្ទេរ​ប្រាក់​ ដាក់​ប្រាក់​បញ្ញើ​ និង​ផ្តល់​ឥណទាន​ ជាដើម​។​ នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​អភិវឌ្ឍន៍​ បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​បាន​សម្រួល​ដល់​ការ​ទូទាត់​ និង​បង្កើន​ប្រតិបត្តិការ​ទូទាត់​ ជា​ពិសេស​លើ​ប្រតិបត្តិការ​រាយ​ ហើយ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កំពុង​លូតលាស់​ បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​បាន​ផ្តល់​នូវ​អត្ថប្រយោជន៍​ជា​ច្រើន​ចំពោះ​ការ​ឈាន​ទៅ​ប្រើប្រាស់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ដោយ​ប្រជាជន​ក្រីក្រ​។​ ក្នុង​បរិការណ៍​នេះ​ បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ បាន​រួមចំណែក​លើកកម្ពស់​បរិ​យា​ប័ន្ន​ហិរញ្ញវត្ថុ​គួរ​ឱ្យ​កត់សម្គាល់​ ដោយ​បាន​កាត់​បន្ថយ​ចំណាយ​លើ​ការ​ប្រើប្រាស់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ និង​ផ្តល់​លទ្ធភាព​ឱ្យ​ប្រើប្រាស់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​តាម​មធ្យោបាយ​ផ្សេងៗ​ ជា​ពិសេស​ តាម​រយៈ​ទូរស័ព្ទ​ដៃ​ ដែល​បច្ចុប្បន្ន​ ប្រជាជន​ភាគច្រើន​ ទោះជា​មាន​ជីវភាព​ក្រីក្រ​ក៏​ដោយ​ ក៏​អាច​មាន​លទ្ធភាព​ប្រើប្រាស់​ទូរស័ព្ទ​ដៃ​បាន​ដែរ​។​ បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ក៏​បាន​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ FinTech​ អាច​ផ្តល់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​កាន់តែ​ងាយស្រួល​ដល់​ប្រជាជន​ នៅ​គ្រប់​ទីកន្លែង​ និង​ផ្អែក​លើ​ការ​ប្រើប្រាស់​កាន់តែ​ច្រើន​លើ​រូបិយ​វត្ថុ​អេ​ឡិច​ត្រូ​និក​។​ 

​ទោះជា​យ៉ាងណា​ កិច្ច​ពិភាក្សា​ក៏​បាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​ព្រួយបារម្ភ​ទៅ​លើ​ឥទ្ធិពល​និង​ហានិភ័យ​របស់​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ទៅ​លើ​៖​ i/-​ការ​អនុវត្ត​គោលនយោបាយ​រូបិយ​វត្ថុ​ ដោយសារ​សកម្មភាព​របស់​ FinTech​ បាន​រួមចំណែក​ផង​ដែរ​ក្នុង​ការ​បង្កើន​បរិមាណរូបិយវត្ថុ​ ក្នុង​រូបភាព​ជា​រូបិយ​វត្ថុ​អេ​ឡិច​ត្រូ​និក​ ii/-​ការ​អភិវឌ្ឍ​វិស័យ​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ជា​ពិសេស​លើ​ស្ថិរភាព​ហិរញ្ញវត្ថុ​ និង​ iii/-​ កិច្ច​ការពារ​អ្នក​ប្រើប្រាស់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​។​ ហានិភ័យ​ទាំងនេះ​ អាច​កើតឡើង​តាម​រយៈ​៖​ i/-​ ហានិភ័យ​ផ្នែក​គតិយុត្តិ​៖​ ក្រុមហ៊ុន​ផ្តល់​សេវា​ FinTech​ នឹង​ចូល​មក​ប្រកួតប្រជែង​ និង​ឈាន​ទៅ​ជំនួស​តួនាទី​មួយ​ផ្នែក​របស់​គ្រឹះស្ថាន​ធនាគារ​និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ក្នុង​ការ​ផ្តល់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ដល់​ប្រជាជន​ ii/-​ ហានិភ័យ​ហិរញ្ញវត្ថុ​៖​ ក្រុមហ៊ុន​ផ្តល់​សេវា​ FinTech​ នឹង​អាច​បង្កើត​រូបិយ​វត្ថុ​អេ​ឡិច​ត្រូ​និក​ ដោយ​គ្មាន​បដិភាគ​ និង​ iii/-​ ហានិភ័យ​ប្រតិបត្តិការ​ ដូច​ជា​ ការ​មិន​ដំណើរការ​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា​ និង​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​បច្ចេកវិទ្យា​។​

​អង្គប្រជុំ​ក៏​បាន​ពិភាក្សា​លើ​វិធានការ​ក្នុង​ការ​គ្រប់គ្រង​និង​ទំនាក់ទំនង​របស់​ធនាគារកណ្តាល​ លើ​ប្រតិបត្តិការ​របស់​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ដូច​ខាងក្រោម​៖
-​ ការ​ពង្រឹង​ក្របខ័ណ្ឌ​បទ​ប្បញ្ញត្តិ​ គ្រប់គ្រង​សកម្មភាព​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ដូច​ជា​ ការ​បែងចែក​ឱ្យ​បាន​ច្បាស់​រវាង​ប្រតិបត្តិ​ករ​ផ្តល់​សេវា​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ និង​គ្រឹះស្ថាន​ដែល​អនុញ្ញាតិ​ជា​ផ្លូវការ​ឱ្យ​បោះផ្សាយ​រូបិយ​វត្ថុ​អេ​ឡិច​ត្រូ​និក​
-​ ការ​ពង្រឹង​ក្របខ័ណ្ឌ​ការពារ​អតិថិជន​ និង​ការ​ប្រឆាំង​ការ​សម្អាត​ប្រាក់​និង​ហិរញ្ញប្បទាន​ភេរវកម្ម​
-​ ពង្រឹងសមត្ថភាព​ធនធានមនុស្ស​ ដើម្បី​បង្កើន​ការ​ស្វែង​យល់​ពី​ការ​រីក​ចម្រើន​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ឱ្យ​បាន​ច្បាស់​និង​ទាន់​ពេលវេលា​
-​ ការ​ពង្រឹង​ការ​ត្រួតពិនិត្យ​លើ​ប្រតិបត្តិការ​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ជា​ពិសេស​បង្កើត​ឱ្យ​មាន​ក្រុមការងារ​លើ​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ក្នុង​គោលបំណង​វាយតម្លៃ​ហានិភ័យ​នៃ​ប្រតិបត្តិការ​ និង​
-​ លើកកម្ពស់​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​អន្តរជាតិ​ ដូច​ជា​ ក្នុង​ចំណោម​ធនាគារកណ្តាល​ហ្វ្រ​ង់​កូ​ហ្វូ​ន​ ជាដើម​ ដើម្បី​ចែករំលែក​បទ​ពិសោធន៍​ក្នុង​ការ​គ្រប់គ្រង​ប្រតិបត្តិការ​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ និង​សម្របសម្រួល​លើ​ការ​ប្រឆាំង​នឹង​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​បច្ចេកវិទ្យា​។​

​នៅ​កម្ពុជា​ វិស័យ​ធនាគារ​បាន​រីក​ចម្រើន​យ៉ាង​ឆាប់រហ័ស​ ហើយ​ការ​ផ្តល់​សេវា​តាម​រយៈ​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ក៏​បាន​កើនឡើង​ផង​ដែរ​ ជា​ពិសេស​ចំពោះ​ប្រតិបត្តិការ​ទូទាត់​និង​ផ្ទេរ​ប្រាក់​។​ ការ​ផ្តល់​សេវា​ទាំងនេះ​ ភាគច្រើន​ផ្អែក​លើ​ការ​ប្រើប្រាស់​ទូរស័ព្ទ​ ដោយ​ចំនួន​នៃ​ការ​ប្រើប្រាស់​ទូរស័ព្ទ​ដៃ​មាន​ ប្រមាណ​ ២០​ លាន​។​ បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​បាន​ផ្តល់​អត្ថប្រយោជន៍​ដល់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ ដោយ​បាន​លើកកម្ពស់​បរិ​យា​ប័ន្ន​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ដែល​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​តា​រយៈ​កំណើន​នៃ​ប្រជាជន​ពេញ​ប្រើប្រាស់​សេវា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ កើនឡើង​ដល់​ ៥៤%​ ធៀប​នឹង​ប្រមាណ​តិច​ជា​ ១០%​ នា​មួយ​ទស្សវត្សរ៍​កន្លង​ទៅ​។​ ទន្ទឹម​នេះ​ ធនាគារជាតិ​នៃ​កម្ពុជា​ ក៏​បាន​ពង្រឹង​ក្របខ័ណ្ឌ​បទ​ប្ប​ញ្ញាតិ​ ការ​ត្រួតពិនិត្យ​លើ​ប្រតិបត្តិការ​តាម​រយៈ​បច្ចេកវិទ្យា​ហិរញ្ញវត្ថុ​ និង​ដាក់​ចេញ​នូវ​គោលនយោបាយ​ពង្រឹង​សុវត្ថិភាព​ប្រព័ន្ធ​បច្ចេកវិទ្យា​ ប្រឆាំង​នឹង​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​បច្ចេកវិទ្យា​។​